Hoewel non-fungible tokens (NFT's) in 2023 een dip doormaken na een piek in de twee voorgaande jaren, gaan de bedrijven achter NFT-technologie door om te bewijzen dat de oorspronkelijke hype geen tijdeling ding was.
Een van die bedrijven, OneOf, kreeg in februari een boost toen Stephen Cooper, de CEO van Warner Music Group van 2011 tot eind 2022, toetrad tot de raad van bestuur van het in Miami gevestigde bedrijf. Ruim een jaar nadat Warner Music een partnerschap met OneOf aankondigde om exclusieve NFT's te creëren voor haar opnameartiesten, is Cooper zeer positief over het bedrijf. "Ik denk dat het de juiste organisatie is met de juiste visie en de juiste technologie op het juiste moment," zegt hij.
De beslissing van Stephen Cooper om de raad van bestuur van OneOf te versterken, is een belangrijke ontwikkeling voor de toekomst van muziekartiesten. Met de steun van een toonaangevende CEO uit de muziekindustrie kan OneOf verder groeien en innovatieve manieren vinden om muzikanten te ondersteunen. De samenwerking tussen Warner Music en OneOf laat ook zien dat NFT's een belangrijke rol kunnen spelen in de toekomst van de muziekindustrie. Artiesten kunnen exclusieve digitale activa creëren die unieke en waardevolle ervaringen bieden aan hun fans. De steun van Cooper kan andere bedrijven en muzikanten inspireren om de mogelijkheden van NFT's te verkennen en te benutten.
Web3 en NFTs maken deel uit van een technologische verschuiving van websites met door gebruikers gegenereerde content (Web2) naar gedecentraliseerde (Web3) applicaties die gebruikmaken van blockchaintechnologie. Warner heeft goedkeuring gegeven aan een groot aantal vooruitstrevende platforms en technologieën in de afgelopen jaren. Het heeft geïnvesteerd in bedrijven als Roblox twee maanden voordat het in maart 2021 naar de beurs ging, evenals in DRESSX, een digitale modeverkoper, en generatieve muziek-startups Authentic Artists en Lifescore.
Vandaag de dag liggen Web3 en NFTs aan de basis van alles, van gedeeltelijke eigendom van muziekroyalties tot bewijs van aanwezigheid (Proof of Attendance) bij concerten of virtuele evenementen. Voor Lin Dai, CEO van OneOf, heeft Web3 het potentieel om de manier waarop artiesten gemeenschappen opbouwen te transformeren. "Ik vergelijk het met als dit 1997 was en ik naar een muziekartiest of muzieklabel of gewoon een merk ging om te zeggen: 'Hey, je hebt je fanclub of je consumentenachterban, en je hebt miljoenen postadressen waarmee je met hen communiceert,'" zegt Dai. "'Er is iets nieuws genaamd e-mail dat eraan komt dat die relatie veel gemakkelijker zal maken, en we hebben software om dat te doen.' Dit is eigenlijk het stadium waarin ik me bevind."
Stephen Cooper's beslissing over de rol van platenlabels in de opkomst van Web3 kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van muzikanten. Sommige mensen denken dat Web3 een kans biedt voor artiesten om meer onafhankelijkheid te krijgen, maar Cooper zegt dat het niet zo eenvoudig is. Volgens hem zal het talent nog steeds doorslaggevend zijn, en daarbij hebben muzikanten de hulp van platenlabels nodig om succesvol te zijn.
Als we kijken naar de rosters van de drie grote platenmaatschappijen (Universal, Sony en Warner) en BMG, dan zijn er waarschijnlijk minder dan 15.000 artiesten. Toch vertegenwoordigen zij samen 85% van alle beluisterde muziek ter wereld. Ook op platforms als TikTok en YouTube zijn er maar een paar artiesten die echt doorbreken en wereldwijd succes hebben. Dit komt doordat het erg moeilijk is om als talentvolle muzikant op te vallen, en zonder hulp van een platenlabel is het bijna onmogelijk om te slagen.
Maar Web3 kan hier verandering in brengen. Het kan de toegang tot de muziekindustrie democratiseren en zo meer kansen bieden aan talentvolle muzikanten. Door de nieuwe technologieën en mogelijkheden van Web3, kan een artiest met een kleine maar toegewijde fanbase toch een fatsoenlijk inkomen verdienen. Dit kan de deur openen voor meer onafhankelijkheid en creatieve vrijheid voor muzikanten.
Comments