top of page

DIT IS EEN NIEUWE ERA IN DE MUZIEKINDUSTRIE

Ons allereerste column, let's go! Ik ben Sarah, artist manager van multitalent Smitty. Ik werk daarnaast voor Raptop en doe wat dingetjes met Creative by Nature. M'n daily job is bij het Concernmedia van de Gemeente Amsterdam.



In 2022 heb ik mijn voormalige artiest Daniël Busser ondersteund bij het lanceren van zijn eerste muziek NFT-collectie 'Op een Wave'. Ik kon daar echt m'n geeky side in kwijt en ben heel trots op de resultaten. Het was ook vet dat één van m'n besties Cherilyn (@peanutpandapixels op Insta) alle artwork had gecreëerd. Ik ben obsessed met muziek & tech, dus Ander Geluid is een sicke uitlaatklep voor mij. Hiphop is mijn grote liefde, dus daar kun je me ook altijd voor checken. Als je meer wilt weten, slide in m'n dm's: @sarahdajanti.


Mensen beseffen niet, maar we staan nu écht aan het begin van een nieuwe era in de muziekindustrie.

Genoeg over mij. Als je interesse hebt in de tech ontwikkelingen in de muziekindustrie, dan zit je hier safe. Onder 'tech' valt alles van web3 tot AR/VR en gadgets. Bij ons tenminste.

En damn, wat leven we in een interessante tijd. Mensen beseffen niet, maar we staan nu echt aan het begin van een nieuwe era in de muziekindustrie. Decennialang hanteren we dezelfde types contracten en ging iedereen klakkeloos akkoord, want die contracten waren de norm. Maar daar komt verandering in en AI speelt daar een grote rol in.


We hebben de afgelopen paar weken allerlei AI-gegeneerde tracks voorbij zien komen, van Meek Mill tot Rihanna en Jay-Z, maar de pokoe waar ik echt het lekkerst op ging was 'Winter Cold' van AI-Drake (geproduceerd door Ghostwriter). Los van dat het echt als Drake klonk qua vocals, was het qua sound ook niet te onderscheiden van de echte Drake. Een slippery slope vanuit juridisch oogpunt. Er is op dit moment namelijk nog geen wereldwijde en eenduidige wetgeving met betrekking tot de rechten van AI-gegenereerde muziek. Universal Music Group probeert het met alles wat ze hebben tegen te gaan, Warner Music Group investeert er juist in, en dan heb je ook nog Grimes, die doodleuk 50% van haar royalties weggeeft aan degenen die met haar stem een AI-productie maken. En vooral deze laatste move gaat tekenend zijn voor de toekomst. Hoe gaan labels/publishers nu moven?


In ons allereerste podcast hebben Rosa en ik het hier uitgebreid over. Ik heb zeker niet alle antwoorden, maar ik loev deze journey en ik geef alleen mee wat ik waardevol vind vanuit mijn achtergrond en ervaring in de muziekindustrie.

Also, een leestip: mocht je benieuwd zijn naar hoe 'god frequencies' werken, check dan even Seenitonline!


Thanks voor je support, en enjoy the ride!



bottom of page