top of page
Writer's pictureRedactie

MUZIKANT/PRODUCER DANIEL ALLEN FIXT 1 MILJOEN DOLLAR MET WEB3

Web3-artiest Daniel Allan heeft 1 miljoen dollar gefixed in een 'Web360'-deal, wat een primeur is in zijn soort. In plaats van de traditionele route van platenlabels, neemt Daniel investeringskapitaal aan in ruil voor 10% eigendom van het hele merk Daniel Allan.


Voor artiesten is deze deal een alternatief voor het tekenen van benauwende labelcontracten of het jagen op virale TikTok-hits. Belangrijk is dat Daniel creatieve vrijheid behoudt om zijn carrière op te bouwen zonder te vroeg zijn muziekrechten op te geven.


Op papier klinkt dit als een droom, maar er zijn natuurlijk wel afwegingen. Hoewel de voorwaarden van een traditioneel platencontract benauwend zijn, brengt het wel de kracht van wereldwijde distributie, marketingcampagnes en een trackrecord van succes met zich mee. In tegenstelling tot de Web360-deal zijn deze traditionele platencontracten minder 'artiestvriendelijk', maar de uitvoering ligt bij de artiest en zijn team, en er is nog steeds druk om te presteren. Als je als artiest geen sterk team hebt, is het belangrijk om deze te creëren.


Deze deal zal niet voor elke artiest werken, maar het is een haalbaar alternatief voor ondernemende artiesten die zichzelf al als CEO zien. Waarom zouden nieuwe artiesten zichzelf niet positioneren als 'startups' op dezelfde manier als Jay Z, Rihanna en andere iconen die niet alleen muzikanten zijn, maar ook business wise stappen maken?





Hoe werkt de deal?

De deal werd geleid door Coop Records, een fonds van $10 miljoen opgezet door Cooper Turley. Zijn visie is om te investeren in artiesten op een bredere schaal, in tegenstelling tot het traditionele model dat zich uitsluitend richt op de muziekcatalogus. "Het neemt alle inkomsten van alle plaatsen waar een artiest actief is: streaming, touring, NFT-verkoop, merchandise, synchronisatie, publicatie. In plaats van dat het rechtstreeks naar de zak van het label gaat, stoppen we het in de LLC. Ze verkopen eigendom in kleine porties aan investeerders." Een LLC is in Nederland te vergelijken met een Besloten Vennootschap (BV).


Dit betekent niet dat Daniel in de toekomst geen platencontract meer kan tekenen. Maakt dit grote labelonderhandelingen ingewikkelder? Waarschijnlijk wel. Aan de andere kant kan de deal (en lopende NFT-verkoop) hem meer leverage geven in die onderhandelingen.


Wat is de exit-strategie?

In tegenstelling tot een platencontract is het geld niet terug te verdienen, dus krijgen investeerders pas een rendement als ze in de toekomst kunnen 'uitstappen' tegen een hogere waardering. Dit is het belangrijkste onderdeel van de deal en tegelijkertijd het grootste vraagteken. Investeerders gokken niet alleen op het succes van Daniel, maar ook op een markt om in te stappen.


Al met al biedt deze nieuwe aanpak van investeren in artiesten een alternatieve en verfrissende manier om de muziekindustrie te benaderen. Voor de jongere generatie artiesten, vooral diegenen die zichzelf beschouwen als startende ondernemers, kan deze nieuwe aanpak zeker interessant zijn. Het geeft artiesten de kans om hun eigen merk op te bouwen en te behouden, terwijl ze toch de middelen krijgen om hun carrière te laten groeien.


Deze aanpak is niet voor iedereen geschikt. Het vergt veel toewijding en hard werken om je eigen merk op te bouwen en te onderhouden. Maar voor degenen die het aandurven, kan het uiteindelijk leiden tot meer creatieve vrijheid, financiële onafhankelijkheid en een grotere kans op succes in de toekomst.


Het is een interessante ontwikkeling die we zeker in de gaten moeten houden. We staan nog aan het begin van de web3-ontwikkelingen in de muziekindustrie. Wie weet wat voor nieuwe manieren van investeren en ondersteunen van artiesten er nog meer uit voort zullen komen?

Bron: ZiggyZiggyMusic


Source: ZiggyZiggyMusic

Yorumlar


bottom of page